Oszuści bardzo często wykorzystują zaufanie ludzi do instytucji sektora publicznego, dlatego zdarza się, że kontaktują się w ich imieniu z potencjalnymi ofiarami. Najczęstsze przypadki oszustw dotyczą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego, ale zdarzają się również metody oszustw, które dotyczą wykorzystania banków, policji, a także Poczty Polskiej.
ZUS
Metoda „na ZUS” – polega na przesyłaniu wiadomości e-mail, których rzekomym nadawcą jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zawiera niebezpieczne załączniki bądź też linki z jednoznacznym wskazaniem ich otworzenia lub pobrania.
Urząd Skarbowy
Podobnie jak w przypadku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wykorzystywana przez oszustów jest Instytucja Krajowej Kontroli Skarbowej.
Metoda „na Krajową Kontrolę Skarbową” – polega na przesyłaniu wiadomości e-mail, których rzekomym nadawcą jest Krajowa Kontrola Skarbowa. Załączniki wiadomości zawierają „urzędowy” formularz do wypełnienia.
Bank
Phishing bankowy – jego celem jest pozyskanie informacji dotyczących karty płatniczej danej osoby. Wiadomości wysyłane są w imieniu banków lub systemów płatności, ich temat związany jest najczęściej z „podejrzaną aktywnością” lub blokowaniem konta. Użytkownik proszony jest o wprowadzenie informacji szczegółowych dotyczących karty płatniczej na fałszywej stronie banku, pod pretekstem potwierdzenia tożsamości, anulowania transakcji, czy też przywrócenia dostępu. Uzyskanie ich wiąże się z natychmiastową wypłatą środków pieniężnych z konta ofiary. Wiadomości wysyłane natomiast w imieniu systemów płatności, różnią się jedynie tym, że nakłaniają ofiarę tylko do zalogowania się na konto.