Świadczenie honorowe z urzędu
Zgodnie z nową ustawą świadczenie honorowe będzie Ci przysługiwało, jeśli:
- masz obywatelstwo polskie,
- skończyłeś 100 lat,
- w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym skończyłeś 100 lat masz prawo do świadczenia wymienionego w ustawie o świadczeniu honorowym, np. emerytury, renty.
W takim przypadku prawo do świadczenia honorowego otrzymasz z urzędu, tj. bez konieczności składania wniosku.
Decyzję w tej sprawie otrzymasz z właściwego organu emerytalnego lub rentowego (ZUS, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wojskowy organ emerytalny, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA, Biuro Emerytalne Służby Więziennej lub jednostka organizacyjna wymiaru sprawiedliwości).
Jeśli w chwili skończenia 100 lat będziesz pobierać więcej niż jedno świadczenie emerytalno-rentowe, np.: emeryturę i rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową, to otrzymasz tylko jedno świadczenie honorowe.
Jeśli świadczenia emerytalno-rentowe wypłacają Tobie dwa różne organy, to świadczenie honorowe przyzna oraz będzie je wypłacał ZUS.